علت خشونت طلبى وهّابیّت در چیست؟

  • ۸۳۲
علت خشونت طلبى وهّابیّت در چیست؟

 

خشونت، جوهره تعلیمات وهّابیّت

پرسش :

علت خشونت طلبى وهّابیّت در چیست؟

پاسخ اجمالی:

علت اصلی خشونت وهابیت تعالیم دینی آنها و سوء برداشتشان از مفاهیمی چون کفر و ایمان و توحید و شرک است که باعث می شود به راحتی دیگران را تکفیر کرده و جان و مال شان را برای خود حلال بشمارند. در نگاه آنها مسلمانان عصر حاضر از مشرکان زمان پیامبر(ص) وضعیت بدتری دارند و با این دیدگاه بدیهی است که در مقام عمل چه بلایی بر سر مسلمانان می آورند.


پاسخ تفصیلی:

 خشونت فوق العاده وهّابىّ هاى افراطى، چیزى نیست که بر کسى پوشیده و پنهان باشد. کشتارى که وهّابیّت در طول عمر خود از مسلمانان ـ نه کفّار حربى! ـ کرده، بسیار وحشتناک است.
سیل خونى که در شهر کربلا از شیعیان به راه انداختند، و غارت اموال، و ویرانگرى شهر کربلا را همه به خاطر دارند. (1)
و از آن عجیب تر، کشتار هولناک طائف و خونریزى وسیع از اهل سنّت آن سامان بود.
این ها نشان مى دهد که خشونت در جوهر تعلیمات وهّابیّت است، و دلیل آن همان برداشت غلطى است که از کفر و ایمان و توحید و شرک دارند و به آسانى هر کس را متّهم به شرک مى کنند و به دنبال آن اباحه دماء و اموال است.
امام وهّابیان مسلمانان عصر ما را از مشرکان عصر جاهلیّت بدتر مى شمرد و با چنین قضاوتى معلوم است، آنها چه بر سر مسلمانان خواهند آورد، نیازى به مراجعه تاریخ نیست، نگاهى به عصر خودمان بیندازیم.
از جمله میوه هاى تلخ این شجره خشونت، در عصر ما «طالبان» و «سپاه صحابه» و بعضى از گروه هاى دیگر مانند «القاعده» هستند و دیدیم که هر کدام از این ها چه تصویر زشتى از اسلام در اذهان جهانیان ترسیم کردند و ضربه اى را که آنها به اسلام که در حال پیشروى در جهان است، وارد آوردند ضربه اى جبران ناپذیر است. (2)

پی نوشت:

(1). عنوان المجد فى تاریخ نجد، جلد 1، صفحه 121 و تاریخ المملکة السعودیة، جلد 3، صفحه 73.

(2). گرد آوری از کتاب: وهابیت بر سر دو راهی، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم‏، 1390، ه ش، چاپ شانزدهم، ص 17.

محبوب ترین مطالب

پربحث ترین مطالب

نظرات خوانندگان