پاسخ به شبهه چشم هم چشمی

  • ۸۶۵
پاسخ به شبهه چشم هم چشمی

آفات چشم هم چشمی چیست؟

یکی از آسیبهای جدی بر روابط زن و شوهر وعامل مهم در بروز اختلافات خانوادگی مساله بلکه معزل مقایسه است.
اینکه مرد زن خود را با دیگران و زن شوهر خود را با دیگران مقایسه کند، ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود...و در قبال این مقایسه مطالباتی از طرف مقابل داشته باشد.که قطعا تامین شدن آن مطالبات برای طرفش سخت و چه بسا محال باشد.
وقتی شخص به ورطه مقایسه منفی افتاد همیشه و همه کس رابدهکار می داند انتظاراتش بالا و بالا تر رفته و حد یقفی نخواهد داشت؛حتی به خدا نیز در مقابل موهبتهایی که به او کرده،سوء ظن داشته و طلبکارانه دعا و درخواست میکند.
ما باید بدانیم در هر رتبه و مرتبه دارایی باشیم قطعا بالاتر ازما بسیار هستند و اگر همیشه در صدد مقایسه صعودی خود با اطرافیان باشیم ؛نصیب و سهم ما در این دنیا تنش و اضطراب و استرس بوده هیچ وقت آرامش نخواهیم داشت.
پس باید بخاطر خودمان هم که شده باید انتظارات خود را مدیریت کنیم و آرامش را به خودمان و اطرافیانمان هدیه نماییم.
اینکه همیشه افرادی بسیاری از مابالاتر و با امکانات بیشتر هستند.افراد زیادی نیز از ما کمتر و در آرزوی داشتن موقعیت و شرائط ما می باشند.
و میشود با شمردن این افراد ،به خود تسلی داد و آرامش یافت.
شخصی که پا ندارد در حسرت و آرزوی داشتن پا است.
کسی که کفش ندارد در آرزوی آن است.
پیاده در آرزوی دوچرخه و دوچرخه سوار در آرزوی موتور و موتورسوار در آرزوی ماشین مدل پایین وآن در آرزوی مدل بالا و آن در آرزوی هواپیمای شخصی و...
بهرحال انسان در هیچ مرتبه ای روی آرامش را ندیده و متوقف نمی گردد مگر اینکه قناعت پیشه سازد و با گرفتن ترمز مقایسه صعودی خود را با مقایسه های نزولی با افراد پایین تر از خود به آرامش برساند.... اکثر النّظر إلى من فضّلت علیه فانّ ذلک من ابواب الشّکر.
یعنى بسیار نگاه کن بر جمعى که در دنیا پست مرتبه‏ترند از تو و تو برایشان زیادتى دارى تا شکر این معنى بکنى که مثل ایشان نیستى بخلاف این که آدمى نگاه ببالاتر از خود کند که آن سبب #شکر نشود بلکه بسا باشد که در بعضى مردم سبب ناشکرى گردد.


غرر الحکم و درر الکلم ص ۲۷۹

  • عطاملک | قرارگاه سایبری

    سلام

    متن ساده و کوتاه و تاثیر گذاری بود

    بابت غلم شیوا به شما تبریک میگم

     

    برخی مشاوره هایی که در سایت عطاملک پرسیده میشود از همین نوع مقایسه هست

     

محبوب ترین مطالب

پربحث ترین مطالب

نظرات خوانندگان