وهابى ها با آثار اسلامى سرزمین حجاز چه بر خوردى کردند؟

  • ۸۶۴
وهابى ها با آثار اسلامى سرزمین حجاز چه بر خوردى کردند؟

وهابى ها و تخریب آثار اسلامى

پرسش :

وهابى ها با آثار اسلامى سرزمین حجاز چه بر خوردى کردند؟

پاسخ اجمالی:

وهابیان به نام دفاع از توحید و مبارزه با شرک حمله به مسلمین را آغاز نمودند و هزاران انسان را در حملات خود کشتند و اموال آنان را غارت کردند. آنان آنچه قبه و بارگاه و زیارت گاه و مکان هاى متبرک در مکه و طائف و جدّه و اطراف آنها بود همه را خراب کردند در حالى که در دنیا همه آثار تاریخى حتى گاهى یک کاسه شکسته یا یک قلعه نیمه ویران را هم حفظ مى کنند و میراث فرهنگى و ملى خود را نگه می دارند.


پاسخ تفصیلی:

وهابیان در آغاز حرکت خود به نام دفاع از توحید و مبارزه با شرک حمله به مسلمین را آغاز نمودند و هزاران انسان از زن و مرد و کودک و پیر و جوان را در حملات خود کشتند و اموال آنان را غارت کردند. آنان به هر جا که تسلط مى یافتند قبه ها و بارگاه هاى قبور و حتى سایبان هاى آنها را خراب مى کردند و بر این مطلب، حساسیت و اصرار عجیبى داشتند. سید محسن امین مى نویسد: «هنگامى که وهابیون وارد طائف شدند مزار ابن عباس را خراب کردند... و هنگامى که وارد مکه مکرمه شدند، بارگاه عبدالمطلب جدّ پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و عموى ایشان ابوطالب و حضرت خدیجه ام المؤمنین را ویران کردند. همچنین محل تولد پیامبر(صلى الله علیه وآله) و فاطمه زهرا(علیها السلام) را خراب کردند و هنگامى که وارد جدّه شدند قبّه حوّا و قبر او را ویران ساختند. و آنچه قبه و بارگاه و زیارت گاه و مکان هاى متبرک در مکه و طائف و جدّه و اطراف آنها بود همه را خراب کردند و هنگام محاصره مدینه منوره، مسجد حمزه سید الشهدا عموى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و مزار و مقبره آن حضرت را که آن زمان در خارج مدینه (در کنار کوه اُحد و در بین قبور شهداى احد) واقع شده بود خراب و نابود کردند)(1)
وهابى ها بعد از محاصره مدینه مقاومت مردم را در هم شکسته و بر مدینه تسلط پیدا کردند و قبور ائمه اربعه شیعه(علیهم السلام) را که داراى قبّه و بارگاه بود و نیز قبور اصحاب و شخصیت هاى صدر اسلام و حتى قبور بعضى از خلفا مانند عثمان و قبور خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) در مدینه و به خصوص در «بقیع» را ویران کردند.
در حالى که در دنیا همه آثار تاریخى و حتى گاهى یک پس شکسته یا یک قلعه نیمه ویران را هم حفظ مى کنند و میراث فرهنگى و ملى خود را نگه میدارند، چرا مسلمین نباید محل ولادت آخرین رسول الهى(صلى الله علیه وآله) و سایر آثار تاریخى و اسلامى را که یاد آور شخصیت هاى فداکار و یاوران پیامبر(صلى الله علیه وآله) در صدر اسلام است حفظ کنند؟!(2)

 


پی نوشت:

(1). کشف الارتیاب، ص 55.

(2). گرد آوری از کتاب: تبرک و قبور، آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی، موسسه بوستان کتاب، چاپ اول، ص 13.

محبوب ترین مطالب

پربحث ترین مطالب

نظرات خوانندگان