نماز چه فایده‌ای داره؟

  • ۸۳
نماز چه فایده‌ای داره؟

نماز

حوزه/ یکی از راه های دوری از شیاطین ـ که سرچشمه غم و غصه و اضطراب هستند ـ نماز است. همچنین در روایات داریم که نزدیک ترین حالت انسان به خدا ـ و دور ترین حالت انسان از شیطان ـ سجده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، روایت مشهور «الصَّلاةُ عَمودُ الدِّین» از جمله احادیثی است که زیاد شنیده ایم و پیرامون این دستور الهی، سؤالاتی وجود دارد که در شماره های مختلف به انتشار این پرسش ها و پاسخ آنها خواهیم پرداخت.

نماز چه فایده ای دارد؟ این همه نماز خواندم ولی حاجت نگرفتم.

یک نفر خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد: آقا، گاهی اضطراب و غم و غصه به من هجوم می‌آورد.

با این که پیشامد ناگواری نشده، می‌بینم ناگهان غم و غصه و استرس و اضطراب مرا می‌گیرد. گاهی هم بدون مقدمه آرامش و خوشی مرا می‌گیرد.

حضرت فرمودند: اما آنجا که تو را غم و غصه و فشار می گیرد، «کانَ دُنوَّ الشَّیطان» ؛ [بحار الأنوار، ج ۵۸، ص ۱۴۸] این علامت این است که طایفه شیطان و شیاطین به شما نزدیک شده‌اند.

و اما آنجا که آرامش و خوشی و رفاه و راحتی تو را می‌گیرد، «کانَ دُنوَّ المَلَک» ؛ علامت این است که فرشته‌ها به تو نزدیک شده اند.

[امام صادق فرمودند که فرشتگان به نمازگزار نزدیک می شوند و او را در بر می گیرند إِذَا قَامَ الْمُصَلِّی إِلَی الصَّلَاةِ ... حَفَّتْ بِهِ الْمَلَائِکَةُ - (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۳، ص: ۲۶۵)

بنابراین یکی از راه های دوری از شیاطین ـ که سرچشمه غم و غصه و اضطراب هستند ـ نماز است. همچنین در روایات داریم که نزدیک ترین حالت انسان به خدا ـ و دور ترین حالت انسان از شیطان ـ سجده است.

بنابراین هر چه سجده ما بیشتر و طولانی تر باشد آرامش و خوشی ما بیشتر خواهد بود]

بعد حضرت به این آیه قرآن استشهاد کردند: الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشَاءِ ؛ [سوره بقره، آیه ۲۶۸]

شیطان، شما را به هنگام انفاق، وعدۂ فقر و تهیدستی می دهد؛ و به فحشا و زشتی ها امر می‌کند.

یعنی شیطان افکار منفی به انسانها القا می‌کند. می‌گوید: کار تو درست نمی شود، این همه نماز خواندی حاجت نگرفتی، این همه دعا کردی فایده نداشت. یعنی هرچه منفی بافی است، بدانید از شیطان است.

زیبایی های نماز ؛ استاد فرحزاد ؛ خلاصه ای از صفحه ۱۷۵

محبوب ترین مطالب

پربحث ترین مطالب

نظرات خوانندگان