آیا پیاده‌روی اربعین در شهرهای مختلف از مصادیق بدعت می‌باشد؟

  • ۱۴۱
آیا پیاده‌روی اربعین در شهرهای مختلف از مصادیق بدعت می‌باشد؟

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، آیا پیاده‌روی اربعین در شهرهای مختلف از مصادیق بدعت می‌باشد؟

پرسش:
 

آیا پیاده‌روی‌هایی که به یاد مسیر کربلا و با عناوینی چون «جاماندگان از اربعین» در مسیرهایی، مانند مسیر حرم حضرت عبدالعظیم انجام می‌شود، نوعی بدعت نیست؟!
 
پاسخ:

۱. ابتدا باید گفت؛ اصل پیاده‌روی به قصد زیارت امام حسین(ع) و به مقصد کربلا در روایات توصیه شده است؛ مانند:

«دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی غُرَیْفَةٍ لَهُ وَ عِنْدَهُ مُرَازِمٌ فَسَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ وَ بِکُلِّ قَدَمٍ یَرْفَعُهَا وَ یَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیل...»؛‏[۱]

راوی می گوید خدمت امام صادق(ع) رسیدم و «مرازم» نیز در خدمت آن‌حضرت بود. شنیدم حضرت می‌‏فرمود:

کسى که پیاده به زیارت قبر امام حسین(ع) برود، خداوند متعال به هر گامى که برداشته و به هر قدمى که از زمین بلند نموده و بر آن نهاده، ثواب آزاد کردن بنده‌‏اى از اولاد حضرت اسماعیل را می‌دهد.

۲. از طرفی هر رفتار مشروعی که به عنوان نماد عزاداری برای امام حسین(ع) به شمار آید، دارای پاداش خواهد بود.

۳. با این وجود، اما بدون آن‌که مستندی از روایات داشته باشیم، نمی‌توانیم مسیری از پیاده‌روی‌ها را به عنوان سنتی برگرفته از سخن معصومان(ع) ترویج کنیم که اگر این‌گونه باشد بدعت در دین به شمار خواهد آمد، اما اگر نگاهمان به این‌گونه پیاده‌روی‌ها تنها آن باشد که تمام عزاداری‌ها با هر روش‌ مباحی که باشد، دارای پاداش است و در صدد آن نباشیم که مدل خاص و طراحی‌شده توسط خودمان را به عنوان سنتی شرعی قلمداد کنیم، بدعت در دین به شمار نخواهد آمد.[۲]
 
منابع:

[۱]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص ۱۳۴، نجف، دار المرتضویة، چاپ اول، ۱۳۵۶ش.
[۲]. ر. ک: «زیارت نمادهای معصومان«، ۲۸۵۸۱؛ «اربعین امام حسین»، ۲۰۶۴۰؛ «برپایی مجالس عزا برای امامان(ع) و عزاداری امام حسین(ع) در دهه اول محرم»، ۲۷۰۶۱.  

محبوب ترین مطالب

پربحث ترین مطالب

نظرات خوانندگان