نیکی به خانواده سبب طول عمر می شود

  • ۷۶۷

سبک زندگی اسلامی بر مدار عدالت، احسان و اکرام می‌گردد و هرگز هیچ گونه ظلم وستمی در دستگاه خدواند هرچند به اندازه مثقال ذره‌ای مغفول نخواهد ماند. خداوند در آیه 19 سوریه نساء درباره معاشرت خانوادگی می‌فرماید: عَاشرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسی أَن تَکْرَهُوا شیْئاً وَ یجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیراً کثِیراً
با زنان به شایستگی رفتار کنید و اگر به جهتی از آنها خوشتان نمی‌آید، چه بسا چیزهایی که ناپسند شماست، در حالی که خداوند در آن، خیر فراوانی برای شما قرار داده است.
شخصی نزد پیامبر(صلی الله علیه وآله) آمد تا عملی را بیاموزد که بدان خود را همواره مورد سنجش قرار دهد و بتواند نسبت خود را با خدا و بهشت ارزیابی کند. در روایت آمده است: شخصی از پیامبر اسلام پرسید: ای فرستاده خدا! کاری به من یاد بده که میان آن عمل و بهشت فاصله‌ای نباشد.

پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: «عصبانی مشو و از مردم چیزی طلب مکن و آنچه را برای خود می‌پسندی برای مردم نیز همان را بپسند» (مستدرک الوسائل، ج 7، ص 222)
لذا در سبک زندگی اسلامی همه اعضای خانواده سعی می کنند آن گونه رفتار نمایند که برای خود می پسندند.
زن و شوهر باید به گونه ای رفتار نمایند که باعث رشد و تعالی معنوی یکدیگر شوند. امام علی(علیه السلام) درباره رفتار و سیره خود و فاطمه(سلام الله علیها) می‌فرماید: به خدا سوگند که هرگز بر فاطمه(سلام الله علیها) غضب نکردم و او را به کاری مجبور نساختم، تا آنکه خداوند عزوجل او را به نزد خویش برد و او نیز مرا خشمگین نساخت و هرگز برخلاف خواست من عمل نکرد و من هرگاه به او نگاه می‌کردم، غصه‌ها و اندوه‌هایم برطرف می‌شد. (کشف الغمه، ج 1، ص 363)
و در مقابل اگر به فکر تعالی یکدیگر نبودند پیامبر(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: هر زنی که شوهرش را آزار دهد، اگر تمام عمرش را روزه بگیرد و شب‌ها عبادت کند و بنده‌ها آزاد نماید و مال‌ها در راه خدا انفاق کند، خداوند هیچ نماز و کار نیکی را از او نمی‌پذیرد، تا آنگاه که به شوهرش کمک کند و او را از خود راضی کند وگرنه آن زن اولین کسی است که به جهنم می‌رود. سپس فرمودند: مرد هم اگر همسر خود را اذیت کند یا به او ظلم نماید، چنین گناه و عذابی خواهد داشت. (ثواب‌الاعمال، ص 335، ح1)
از طرفی امام صادق علیه السلام می فرمایند هر کس به خانواده اش به خوبی نیکی کند خداوند عمر او را زیاد می کند.
این یکی از زیبایی های دین اسلام است که به دیگران نیکی می کنی اما عمر خودت زیاد می شود.


 
نویسنده : مهدی افتخاری

محبوب ترین مطالب

پربحث ترین مطالب

نظرات خوانندگان