جهاد زن خوب شوهر داری کردن است

  • ۷۶۰

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)؛
«جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل»؛ جهاد زن، خوب شوهرداری است.
(مستدرک، ج8، ص 8)
نکات عجیبی در این روایت هست. اول اینکه مفهوم جهاد چیست و چه وقتی اتفاق می افتد؟
وقتی به سرزمینی حمله می شود و ناموس و خاک و امنیت آن به خطر می افتد مردان آن سرزمین برای حفظ و ایجاد امنیت در سرزمین خود جهاد می کنند تا امنیت کشورش به خطر نیافتد. و بدین وسیله امنیت جامعه حفظ می شود و آرامش حاکم می گردد.
جهاد به شکل عام دو نوع است، جهاد اصغر (جنگ) و جهاد اکبر (جهاد با نفس). که بنا بر روایات جهاد با نفس به مراتب سخت تر از جهاد اصغر می باشد.
شاید گفته شود همسرمون سوء استفاده خواهد کرد؛
که این نیز خود دو نکته دارد اول اینکه جهاد با نفس است و دوم اینکه جهاد برای رضای خدا هست. اگر کاری برای رضای خدا انجام شد دیگه از بنده خدا آنچنان انتظاری نخواهیم داشت و پاداش آن را فقط از خدای متعال انتظار خواهیم داشت.
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ سوره توبه آیه 111
در حقیقت خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اینکه بهشت براى آنان باشد خریده است همان کسانى که در راه خدا مى جنگند و مى کشند و کشته مى شوند [این] به عنوان وعده حقى در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست و چه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله اى که با او کرده اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است.
اگر فقط نکته پایانی آیه شریفه همیشه در ذهنمان باشد چه اتفاق بزرگی رخ خواهد داد (چه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله اى که با او کرده اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است.)
با توجه به این گفتارها اهمیت و سنگینی جهاد روشن می شود.
اما نکته بعدی در حسن التّبعّل است. در این روایت سه بار به عظمت و خطیر بودن «حسن التّبعّل»، "خوب شوهرداری" اشاره شده است:
واژه ی «حسن»: زن می تواند به شکل عادی و معمولی شوهرداری کند. اما شوهرداری ای، جهاد نامیده می شود که «حسن» باشد.
واژه ی «التّبعّل»: یکی از معانی این واژه "تکلف" است. یعنی حکایت از سنگینی و تکلّف وظیفه می کند.


نویسنده : مهدی افتخاری


محبوب ترین مطالب

پربحث ترین مطالب

نظرات خوانندگان